Cu tunurile pe giganții Facebook, Google și Amazon: ce soluții se caută pentru o taxare mai dură

de: Ciprian Ioana
09 06. 2019

Facebook, Google și Amazon sunt companiile gigant din domeniul digital, care au profituri uriașe, dar care, de multe ori, nu plătesc taxe pe măsură. Sunt companii care au crescut atât de mult încât își permit să fenteze legea. Grupul G20 vrea, însă, să pună capăt acestor practici.

Miniștrii de Finanțe ai celor mai dezvoltate state ale lumii – așa-numitul grup G20 – s-au întâlnit pentru a găsi soluții pentru taxarea mai dură a giganților Facebook, Amazon și Google. Companiile profită de multe scăpări din lege pentru a-și ascunde profiturile sau pentru a funcționa cu sedii înregistrate în paradisuri fiscale.

Sunt diverse chichițe în legislație pe care acești giganți le exploatează din plin. G20 caută acum să vină cu o nouă legislație, reguli comune cu ajutorul cărora aceste goluri legislative să fie acoperite.

Practicile Google, Facebook și Amazon pentru a plăti taxe mai mici

Companiile mari din tehnologie, în frunte cu Google, Facebook și Amazon, au intrat în atenția guvernelor după ce s-a constatat că își înregistrează profiturile în state cu legislație fiscală extrem de blândă și permisivă. Un exemplu în acest sens este Irlanda.

Deși îți desfășoară activitatea pe aproape tot globul, companiile se înregistrează în paradisuri fiscale sau în țări cu care negociează condiții fiscale extrem de laxe. Ambele părți au de câștigat.

Companiile încasează profituri mari și plătesc taxe mici, iar țările care le găzduiesc atrag investiții străine grație prezenței unor giganți precum Facebook.

”Salutăm cele mai recente progrese în rezolvarea provocărilor fiscale rezultate din digitalizare și susținem programul ambițios care constă într-o abordare cu doi piloni. Ne vom dubla eforturile pentru o soluție bazată pe consens, un raport final urmând să aibă loc în 2020”
Comunicat G20

Cum ar putea fi taxați mai dur giganții internetului

Chiar dacă înțelegerea convenită în interiorul G20 nu reprezintă nimic concret deocamdată, guvernele dau semne că vor să facă pași în această direcție. Un consens va fi dificil de găsit, mai ales că e vorba de companii americane.

Washingtonul consideră că aceste companii sunt luate la țintă în mod nejustificat. Mai ales că o taxare dură este susținută de pilonii Uniunii Europene, Marea Britanie și Franța. Președintele Donald Trump e genul de lider care vede dușmani și inamici peste tot.

”Statele Unite au îngrijorări semnificative legate de cele două taxe corporative propuse de Franța și Marea Britanie”
Secretarul Trezoreriei SUA, Steven Mnuchin

Giganți din domeniul digital ca Facebook sau Google sunt înregistrați în țări precum Irlanda sau Luxembourg, unde beneficiază de tratament fiscal preferențial. Companiile își desfășoară activitatea în întreaga Europă și monetizează de pe urma tuturor utilizatorilor.

Dar taxele sunt plătite doar în baza legislației țării care le găzduiește. G20 a identificat câteva moduri prin care Codul Fiscal ar putea fi armonizat, iar strategia e contruită pe doi piloni, potrivit Reuters.

Una dintre idei ar fi ca o companie să plătească taxe în baza legislației din țara unde activează, adică unde își oferă serviciile. Chiar dacă Facebook și Google, spre exemplu, sunt înregistrate în Irlanda sau Luxembourg, ele ar putea fi obligate să plătească un impozit minim și în care în care sunt prezente.

Chiar dacă nu s-ar ajunge la o înțelegere la nivel mondial, fiecare țară ar putea decide să reglementeze după bunul plac activitățile companiilor. Păstrând proporțiile, cam cum procedează Guvernul de la București în cazul Uber.

„Lumea noastră devine din ce în ce mai digitală și asta va fi o problemă dacă nu reușim să găsim o metodă să creștem taxele. Cea mai bună soluție este să cădem de acord asupra unei legi la nivel global, dar dacă nu obținem rezultate într-un timp rezonanbil, Europa ar trebui să conducă acestă luptă”
Margrethe Vestager, comisar european responsabil cu politica în domeniul concurenței